Reviews

cobra.be

Mon 22 November 2010

Negentien jaar geleden maakte Roel Dieltiens een eerste opname van de beroemde suites voor cello solo van Bach, toen nog bij Accent. Bij Etcetera verscheen zopas zijn nieuwe interpretatie van deze meesterwerken. Dieltiens is niet de eerste cellist die zijn visie bijstelt; denk bijvoorbeeld maar aan Pieter Wispelwey, die ook, en met veel succes, een tweede opname maakte (bij Channel classics).

Wat meteen opvalt is het grote verschil in opnamekwaliteit: de nieuwe opname, gemaakt in Amuz Antwerpen, met een directe en fraai gedetailleerde celloklank in een warme maar intieme akoestiek, is zonder twijfel superieur aan de compactere en kurkdroge oude.

Maar ook het spel van Roel Dieltiens in deze Bach is veranderd. In de oude opname kreeg je de indruk dat hij deze iconen van de celloliteratuur eens anders wilde brengen, slanker, sneller, en vooral ver weg van de romantische traditie.

Nu lijkt zijn stijl meer bezonken, persoonlijker (daardoor ook kwetsbaarder) en geconcentreerder. Op elk dynamisch niveau produceert Dieltiens een diepe, fraaie toon. Zijn krachtige ritmiek en elan in de snellere delen zijn verrukkelijk; de trage stukken, de sarabandes bijvoorbeeld, krijgen dan weer een donkere intensiteit mee.

Kortom: een gerijpte, doorleefde versie van een integer muzikant, die ons (ook met zijn ensemble Explorations) met bijzonder mooie cd's blijft verrassen.

Bart Tijskens (COBRA.BE)

 

More

RC (GRAMOPHONE): Kodaly Duo, Op. 7'1). Solo Cello Sonata, Op. 8b
RC (GRAMOPHONE): Bach Solo Cello Suite No. 2 in D BWV1008e
Gramophone.net: Vivaldi Vol.1
Gramophone.net: Vivaldi Vol.2 "Roel Dieltiens turns rare Vivaldi concertos into a 'memorable musical experience'
Biberfan.org: Vivaldi Vol.2

Back to overview